- Kako ste došli na ideju osnivanja brenda Zlayka?
Jedne večeri, uz kaficu naravno, nas dve drugarice, Jelena i Milica, shvatile smo da je krajnje vreme da se uozbiljimo po pitanju finansija i da ih bolje organizujemo. Obe smo prošle kroz fazu trošenja novca sa kartice bez ikakve kontrole kao i pitanja na kraju meseca: ,,Gde mi je otišla cela plata?!’’ Znale smo da to pod hitno mora da se promeni, a onda smo pretražujući internet naišle na proizvod za organizaciju budžeta, ali ga u tom trenutku nije bilo moguće kupiti u Srbiji. Tada se rodila ideja da bi takav proizvod bilo fenomenalno dovesti na naše tržištu, i tako je nastala Zlayka.

- Koja je vaša ,,misija” sa ovim brendom?
Tema novca često je tabu tema na našim prostorima. Osim priče o tome da ,,novca nema’’ i da se ,,jedva preživljava’’, retko se može čuti iskrena priča o organizaciji kućnog budžeta za ljude i porodice sa prosečnim platama i njihovim malim i velikim finansijskim željama i planovima.
Zlayka je od samog nastanka brenda bila mnogo više od ,,prodavnice čuvalica’’.
Naša vizija je bila da tema novca i štednje bude asocijacija na nešto pozitivno, da budžetiranje postane mali ritual u kom se uživa i da u ljudima probudi dobar osećaj kao i veru da je svaki cilj ostvariv. Posebno smo želele da mlađoj populaciji približimo koncept rasporeda prihoda – kako bi u budućnosti, kada dolaze sve veći trokovi, bili spremni da ih dobro organizuju. Pa je tako i naš sadržaj bio je usmeren da ljude, pre svega, edukujemo o važnosti dobre organizaicije budžeta, dok smo sa pratiocima delile primere ličnog budžetiranja i uvek bile tu da ih saslušamo, podelimo svoja iskustva i radujemo se ostvarenju njihovih ciljeva.

- Kako biste opisali filozofiju vaših čuvalica za štednju u poređenju sa drugim sličnim proizvodima na tržištu?
Kao što smo rekle, u trenutku nastanka Zlayke nije postojao sličan proizvod na našem tržištu, iako su ljudi oduvek sortirali novac po kategorijama i čuvali ih u papirnim koverticama ili razdvajali na neki drugi način.
Čuvalica za novac samo je unapređen i ulepšan sistem budžetiranja koji se primenjuje već jako dugo. Ono što je dobro – ne treba menjati, ali ga možemo bar malo osavremeniti. U čuvalici za novac kovertice su dugotrajne, a svaka čuvalica potpuno se personalizuje. Odabirom boje čuvalice, modela i boje kovertica, fonta i natpisa na samim koverticama – možete kreirati čuvalicu baš po Vašoj želji.

- Kako je zajednica reagovala na vaše proizvode od pojavljivanja?
Zajednica je od samog početka pa do danas bila podeljena na dve grupe.
Prva grupa su ljudi koji smatraju da nemaju šta da stave u čuvalicu (što zaista nije istina, jer je budžetiranje najvažnije uopravo za one koji nemaju novca na kraju meseca). Takvi ljudi ostavljali su ponekada i ružne komentare na naš sadržaj. U ovoj grupi su i oni koji uživaju u korišćenju platnih kartica i taj sistem im sasvim odgovara. Srećom, prva grupa je mnogo manja od druge.
Druga grupa ljudi su oni koji su potpuno oduševljeni ovim konceptom budžetiranja, često se dešavalo da su već imali improvizovane ,,čuvalice’’ pa im je ovaj proizvod samo dodatno i pomogao da finansije još bolje organizuju. U ovoj grupi su oni koji su prvi put čuli za ovakav sistem budžetiranja na našem profilu i mnogo nas raduje kada nam jave da danas ne mogu ni da zamisle trošenje novca bez prethodnog planiranja.

- Da li postoji neka starosna granica kada je korišćenje čuvalice u pitanju?
Iako je u početku čuvalica bila namenjena za ljude starosne granice od 18-45 godina, naišli smo na sjajne reakcije kada smo kreirali proizvod ,,čuvalica sa mini izazovima za štednju’’ u kojoj je namenjemo da se sakupljaju novčanice od 20-1.000 dinara bojenjem simbola.
Tada smo dobili mnogo poruka da su se deca priključila porodičnoj štednji jer im je bilo posebno zanimljivo da oboje simbol i ubace novčanice manjih vrednosti, pa je ovo bila sjajna prilika da uključimo i naše najmlađe i naučimo ih važnosti štednje novca.
Ubrzo smo kreirale i ,,čuvalicu za mališane’’ koja je veoma brzo postala veoma interesantan proizvod jer uz bojenje simbola prilagođenih deci, dok sakupljaju novčanice od 10 do 200 dinara, mogu kroz igru da nauče vrednost novčanica i od malena steknu naviku da novac štede.

- Da li postoje neki izazovi u lokalnoj proizvodnji (da li postoje svi potrebni materijali za rad u Srbiji ili je potrebno traziti dalje)?
Tokom razvoja brenda i širenja asortimana bili smo u prilici da sarađujemo sa mnogim domaćim i stranim brendovima i uvek smo se trudile da sve što je dostupno kupujemo u Srbiji i tako podržimo naše domaće brendove, koji su nam danas divni prijatelji i sjajni poslovni partneri.
Većinu repro materijala kupujemo od domaćih brendova (pozdrav za štampariju Kengo i štampariju Merak, Gatarić Group, Zemlju Hobija i mnoge druge).
Ipak, trudeći se da budemo inovativni i da na naše tržište donesemo i proizvode koji nisu kod nas dostupni, sarađujemo i sa stranim brendovima i verujemo da je to savršen balans.

- Kako čuvalice za štednju doprinose edukaciji o finansijama i štednji?
Tema finansija i štednje je tema koja se tiče svakog pojedinca, bilo da privređuje manje ili više, pa čak i onda kada ne privređuje. Sjajan primer su studenati i mlađe generacije koje svoj džeparac organizuju u čuvalicama i zaista verujemo da je to odličan početak budžetiranja koji će im mnogo pomoći u daljem životu.
Zlayka ne nudi finansijsko savetovanje niti savetovanje po pitanju investiranja, verujemo da od nas postoje mnogo stučniji ljudi koji se time bave. Ono što je naš cilj je da ljude naučimo važnosti organizacije budžeta, a kada to usvoje, dalje se mogu dodatno edukovati na temu finansija u onoj meri u kojoj žele i osećaju da je potrebno.
- Da li smatrate da je svakom prosečnom čoveku u Srbiji potrebna čuvalica, pogotovo u ovo doba?
Smatramo da je svakom čoveku potrebno da nauči da svojim prihodom upravlja tako da se kreće u smeru ostvarivanja finansijskih ciljeva.
Za neke ljude savršeno rešenje je digitalno vođenje finansija, ali za mnoge druge samo ,,keš’’ može zaista osvestiti koliko novca, kada i gde je potrošeno. Platne kartice dovele su do toga da je trošenje lako i uvek dostupno i da sav novac nosimo ,,svuda sa sobom’’ a zatim bez plana trošimo. Čuvalica za novac definitivno može mnogo jasnije pokazati koje kategorije troškova su one gde nemamo kontrolu, gde je potrebno dodatno obratiti pažnju i truditi se da ostanemo unutar planiranog budžeta.

- Koje ste lekcije naučili tokom razvoja ovog brenda i kako su uticale na vaše poslovne odluke?
Kada bi počele da navodimo sve lekcije koje smo naučile – ovaj članak bio bi beskrajno dug. Lekcija zaista ima mnogo a neke koje bi posebno istakle su:
-Naučile smo kako da ne reagujemo na loše komentare i da istrajemo čak i onda kada se čini da brend nije naišao na prave reakcije. Sve što je novo često je teže prihvaćeno na našim prostorima, i toga smo postale veoma svesne;
-Naučile smo šta sve podrazumeva vođenje proizvodnje i građenja brenda, pa su preduzetničke lekcije i učenje na greškama nešto što će nam veoma značiti u životu, bilo čime da se bavimo;
Rad sa ljudima doneo nam je takođe mnogo naučenih lekcija, jer je zahtevao posebno stpljenje, pažnju i trud da svaka osoba koja nam se javi dobije maksimalno posvećen pristup i savršeno kreiran proizvod, dostavljen u najkraćem roku.

- Kako koristite digitalne platforme i društvene mreže u promociji brenda i interakciji s kupcima?
Brend Zlayka započeo je svoj nastup videom na tiktok-u, pa je to i danas platforma na kojoj se trudimo da sadržaj prilagodimo mlađoj generaciji, dok na instagramu obrađujemo i teme prilagođene nešto starijim generacijama.
Uskoro će biti dostupan i website na kojem ćemo se baviti edukacijom vezonom za organizaciju budžeta i davati dodatne vrednosti ljudima koji svojim finansijama žele da se posvete i planiranje budžeta uvedu kao redovnu mesečnu rutinu.
Trudimo se da ne pratimo slepo trendove, da ne koristimo načine reklamiranja koji nisu u skladu sa vizijom i misijom našeg brenda i da održimo iskren pristup prema ljudima koji su nam dali svoje poverenje.
-Andrijana Milivojević
Ostavite odgovor