Era društvenih mreža
Svi volimo društvene mreže, zar ne?
One su naš mali digitalni svet gde delimo savršeno isfotošopirane momente svojih života i dobijamo potvrdu u obliku lajkova. Ali, da li si ikada primetio/la kako te iste mreže utiču na naše mišljenje i stav o skoro pa svakoj mogućoj temi? Od toga šta jedemo, gde putujemo, pa čak i koga volimo – društvene mreže su postale mali univerzum u kom svaka nova objava ima potencijal da nam ,,preoblikuje” pogled na svet.
Priznajmo, Instagram je „sveta krava” društvenih mreža, mesto gde većina korisnika preferira da objavljuje lepršave slike sa jutarnjim kafama, selfijima na plaži i outfitima koji izgledaju savršeno. Međutim, ono što Instagram (i njegovi brojni filteri) zaista radi jeste to da, hteli mi to ili ne, oblikuje naše mišljenje o tome šta je lepo, poželjno i moderno.
Kroz pažljivo izabrane slike, algoritam nas uvodi u svet u kojem se uspeh meri lajkovima, a naša realnost postaje zamagljena nekim filterom. Tako nam izgleda vrlo normalno da jutro provodimo sa instagramičnom kafom i bezukusnim kroasanom, nego da se guramo u gradskom prevozu do škole ili posla…
TikTok je, s druge strane, neprestana traka novih trendova i mišljenja koja se menjaju brzinom svetlosti. Ako Instagram oblikuje naš ukus, TikTok oblikuje naš stav. Mnogi izazovi i viralni klipovi pretvaraju društvena pitanja u lako svarljive „mikrotrendove”. Pogledaj samo #HotGirlSummer trend – nekoliko viralnih objava je u sekundi pretvorilo letnje mesece u takmičenje ko će izgledati bolje i opuštenije na plaži, dok #BeTheMainCharacter učini da svaki običan dan izgleda kao scena iz romantične komedije.
Međutim, dok smo svi zauzeti kreiranjem savršenih momenata, da li zapravo živimo te trenutke? Ili smo samo kao neka digitalna armija „glavnih likova” čija je jedina svrha da oduševi publiku? TikTok nas tera da mislimo da moramo da budemo moderniji, kreativniji i zanimljiviji nego što realno jesmo, i sve to u 15 sekundi, jer sve preko toga jako smara…
I, da ne zaboravimo na filtere! Jer, realno, koliko nas je ikada oklevalo pre nego što upotrebi onaj mali „osvežavajući” filter koji briše podočnjake i sužava nos? Filteri ne samo da menjaju sliku, već i postepeno menjaju naše mišljenje o tome kako bi ljudi trebalo da izgledaju. Kada nas je tačno počelo više privlačiti lice iz snova nego stvarno lice koje gledamo svakog jutra u ogledalu?
I onda kada nas društvene mreže „nateraju” da verujemo u standarde lepote koje su nam same nametnule, dolazimo do apsurda: stvaramo sadržaj da bismo izgledali savršeno u svetu u kojem svi znamo da je sve fejk.
Na kraju, ostaje pitanje – koliko smo zaista slobodni u svojim mišljenjima kad god otvorimo neku aplikaciju? Da li zaista volimo to što lajkujemo ili samo mislimo da tako treba? Da li je onaj trend stvarno tako kul ili ga samo prati dovoljno ljudi da osećamo pritisak da i mi uskočimo u voz?
Ostavite odgovor