Ponavljanje odevne kombinacije ili nošenje istog outfita više puta, je iz nekog razloga lapsus koji traje već neko vreme, a ne znamo od kada tačno… Kada se neko prvi put pojavio na nekom događaju noseći istu odevnu kombinaciju ne znamo, ali sigurni smo da se to sada jako retko dešava.
Suština je da svi znamo da pronalazak outfita vrednog objave na Instagramu ima svoju cenu, jer isti se ne može ponoviti ni pred istim ljudima i na istom mestu, a kamoli na Instagramu.
Ako si gledao/la film „Lizzie McGuire“, verovatno te i dalje proganja najupečatljivija rečenica: „Lizzie McGuire, you are an outfit repeater!“
Izgovorena od strane zle Kate Sanders, ova rečenica je vešto učvrstila ponavljanje odeće kao modni gaf za još niz generacija. A zahvaljujući TikToku i Instagramu, ova generacija ima mnogo više prilika da počini svoje „kardinalne grehe“, kao i mnogo influensera sa kojima se upoređuju. Sramota te je da te proglase osobom koja ponavlja odevne kombinacije – što je nekada bilo rezervisano uglavnom samo za slavne osobe koje su se pojavljivale u medijima – sada izgleda važi za svakoga. Rezultat? Nosimo, kupujemo i odbacujemo odeću brzinom svetlosti.
Za slavne osobe, influensere i profesionalce u modnoj industriji koji redovno prisustvuju različitim događajima i zabavama, pritisak da se oblače impresivno je neizbežan. Ipak, deo njihovog posla i jeste da izgledaju dobro: to znači da nose najnovije dizajnerske stvari, koje su često pozajmljene ili poklonjene od strane brendova. Međutim, Kendall Becker, modna menadžerka i novinarka koja radi sa kompanijama za prognozu trendova, primećuje da njeni prijatelji koriste ove poznate osobe kao model za svoj stil oblačenja, te samim tim ne oblače iste outfite. Zato nije ni čudo što svaki dan imamo neki novi modni trend. Obično uhvate neku zvezdu kako ide ulicom u duksu, oversized farmerkama i random patikama i to odma sutra postaje trend i must have.
Izloženi stalnom nizu proizvoda koji se mogu kupiti, a reklamiraju ih poznati ili influenseri, nije čudo što osećamo pritisak da kupujemo, kupujemo i kupujemo. „State of Fashion2“ anketa „Business of Fashion“ za 2022. godinu izveštava da 74 posto potrošača kaže da su sada više podložni uticaju za kupovinu putem društvenih mreža nego pre pandemije korona virusa, a 70 posto navodi baš odeću kao jednu od kategorija proizvoda za koje najviše kupuju na društvenim mrežama. Ali prema Arielle Van-Mballa, modelu i kreatoru sadržaja, fit slike i dnevni outfiti koje vidimo na društvenim mrežama često nisu onakvi kakvima se čine, ali ono to smo znali i bez nje.
Govoreći o budžetu, stručnjak za društvene mreže i novinarka Rachel Lewis ističe da „veliki klasni element“ igra ulogu u borbi za održavanje beskrajnog garderobera. „Imate ljude koji zarađuju ‘normalan novac’, a pokušavaju dobiti isti broj pregleda i pohvala kao bogati ljudi“, kaže ona, a taj proces socijalne validacije zavisi od osobe do osobe.
Svi mi želimo da se u nekoj meri prilagodimo, ali to ne mora značiti da kompromitujemo svoje vrednosti – ili da kompromitujemo svoj novčanik – u tom procesu. Kupovina donosi finansijski i društveni kapital, a mladi ljudi, posebno Gen Z generacija, obično se ne nalazi u finansijski stabilnim pozicijama, pa su roditelji ti koji su na „udaru“ stalnog trošenja. Na to sve, da ne pričamo koliko stalna kupovina novih stvari šteti našoj planeti: velika potrošnja resursa, zagađenje hemikalijama, emisija ugljen-dioksida, preopterećenje deponija,…
Dakle, šta zaista znači kada nosiš istu stvar više puta? Da ne možeš da priuštiš kupovinu nove odeće? Ili da misliš da je odeća napravljena da se nosi? Definitivno i objektivno, nema ničeg lošeg u ponavljanju odeće. Zato neka ti bude na umu za sledeću proslavu na koju kreneš, da slobodno možeš da ponoviš istu kombinaciju.
I da se vratimo na Lizzie McGuire: „I may be an outfit repeater, but you’re an outfit rememberer, which is just as pathetic!”
-Damjan Jugović
Ostavite odgovor